Is het verstandig om een telefoonverzekering af te sluiten?

Nieuwe telefoons kosten veel geld, zeker als het gaat om een nieuwe smartphone. Bij het kopen van een nieuwe telefoon, of het afsluiten van een nieuw abonnement, vragen veel mensen zich af of het verstandig is om een telefoonverzekering af te sluiten. Het is daarom belangrijk om goed de voor- en nadelen af te wegen.

Voor- en nadelen van een telefoonverzekering

Een nieuwe smartphone kost al gauw 400 euro of meer. Doordat veel mensen constant met hun telefoon op zak lopen, is het begrijpelijk dat mensen hun telefoon willen verzekeren tegen diefstal. Voor een paar euro per maand is dit vaak al geregeld. Daarnaast maakt een smartphone vaak onderdeel uit van een tweejarig abonnement. Een verzekering is in dat geval geen overbodige luxe, omdat je anders na diefstal het abonnement maandelijks blijft betalen. Het is echter wel belangrijk om van tevoren uit te zoeken wat een telefoonverzekering allemaal dekt. Diefstal en schade aan het display worden vaak wel gedekt, maar waterschade bijvoorbeeld vaak niet. Zorg er ook voor dat je niet dubbel verzekert. Het is namelijk mogelijk dat diefstal ook gedekt wordt door je inboedelverzekering. In dit geval betaal je onnodig dubbel voor de verzekering van je telefoon.

Verschillende aanbieders

Nadat je bepaald hebt dat je een telefoonverzekering wilt, zal je moeten kiezen waar je zo’n verzekering afsluit. De Consumentenbond onderzocht 22 verschillende telefoonverzekeringen en slecht 9 daarvan scoorden een voldoende in de test. Een aantal verzekeringen dekken bijvoorbeeld niet het verlies of diefstal van de telefoon. Neem dus de tijd om de voorwaarden van verschillende telefoonverzekeringen met elkaar te vergelijken. De maandelijkse kosten van een verzekering zijn afhankelijk van de waarde van je telefoon. Voor een telefoon met een waarde van 500 euro betalen consumenten gemiddeld 110 euro per jaar voor de verzekering.